Marketing Digital

Impactul GDPR asupra marketingului

Ce este GDPR? Ce reguli se aplică industriei de marketing? Cum schimbă lumea reclamelor? Puteți găsi răspunsuri la aceste întrebări și la altele similare în următorul nostru articol de pe blog.

5 minute de citit
Impactul GDPR asupra marketingului

Ce este GDPR? Ce reguli se aplică industriei de marketing? Cum schimbă lumea reclamelor? Puteți găsi răspunsuri la aceste întrebări și la altele similare în următorul nostru articol de pe blog.

Dar ce este de fapt, GDPR-ul?

GDPR-ul este prescurtarea de la "General Data Protection Regulation (Regulamentul General privind Protecția Datelor). Această lege a Uniunii Europene a intrat în vigoare în mai 2018 și stabilește regulile privind protecția și gestionarea datelor pentru organizațiile și întreprinderile care operează în cadrul Uniunii Europene. Scopul GDPR-ului este protejarea datelor personale ale indivizilor și asigurarea liberei circulații a datelor în Uniunea Europeană. Regulamentul conține prevederi stricte cu privire la colectarea, stocarea, prelucrarea și transmiterea datelor, precum și la protejarea drepturilor persoanelor vizate. Operatorii de date (organizațiile care gestionează datele) au obligația de a respecta regulamentul privind protecția datelor, iar încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni severe.

Colectarea și utilizarea datelor

GDPR-ul stabilește clar că prelucrarea datelor personale provenite de la rezidenții UE este reglementată de directivele GDPR. Astfel, datele personale colectate în scopuri de marketing intră, de asemenea, sub incidența acestor reguli.

Conform GDPR-ului, datele personale sunt considerate informațiile care pot fi folosite pentru identificarea unei persoane reale. Informațiile care nu fac o persoană complet anonimă și care pot fi legate de o persoană reală sunt considerate informații personale identificabile. Prin urmare, GDPR-ul protejează nume, adrese de e-mail, numere de telefon și alte date de acest tip (folosite frecvent de specialiștii în marketing)!

Remarketing

Remarketingul, implică colectarea datelor privind comportamentul online al consumatorilor cu ajutorul cookie-urilor și altor tehnologii de urmărire. Ulterior, aceste date sunt folosite pentru a afișa reclame personalizate consumatorilor pe alte site-uri web pe care le vizitează.

Obținerea consimțământului reprezintă o provocare semnificativă pentru companiile dependente de publicitatea rețintă. Din cauza reticenței în a oferi consimțământ, mulți consumatori pot refuza să îl acorde. Conform GDPR-ului, consumatorii au dreptul să acceseze, să corecteze, să șteargă și să restricționeze prelucrarea datelor lor. În esență, consumatorii pot solicita ștergerea datelor personale sau restricționarea utilizării acestora în scopuri de remarketing. Aceste drepturi pot afecta negativ campaniile de publicitate, deoarece permit consumatorilor să renunțe la utilizarea datelor lor în acest scop.

Email marketing

Este necesar întotdeauna consimțământul destinatarului. Acest lucru este, de obicei, obținut atunci când cineva se abonează la un anumit newsletter. Este important de subliniat că GDPR-ul nu interzice în niciun fel marketingul prin e-mail. GDPR-ul nu este împotriva afacerilor, ci urmărește un scop prietenos față de consumatori. Un e-mail de marketing eficient ar trebui să ofere valoare destinatarului și să fie ceva ce acesta ar dori să primească în mod normal. Ceea ce face GDPR-ul este să clarifice condițiile pentru acordul de consimțământ și să ceară organizațiilor să solicite un consimțământ confirmator pentru trimiterea de comunicări. Companiile trebuie să faciliteze retragerea consimțământului, permițând oamenilor să se răzgândească și să se dezaboneze. Procesul încalcă GDPR-ul doar dacă un e-mail de marketing nu oferă posibilitatea de a te dezabona, dacă este trimis cuiva care nu s-a abonat niciodată, sau dacă promovează un serviciu care nu este legat de serviciul folosit de destinatar.

Este important de menționat că, chiar și atunci când se utilizează date personale colectate de altundeva (cum ar fi cumpărarea adreselor de e-mail), trebuie să se respecte GDPR-ul și să se dețină acordul necesar pentru utilizarea datelor procesate.

Google și Facebook Ads

Cerințele stricte privind protecția datelor ale GDPR-ului pot avea un impact semnificativ asupra publicității țintite, în special în cazul Google Ads și Facebook Ads.

Unul dintre principalele impacturi este restricționarea colectării de date. Conform GDPR-ului, pot fi colectate doar acele date care sunt necesare pentru atingerea unui anumit scop. Ca urmare, marketerii dispun de mai puține informații, ceea ce poate reduce precizia și personalizarea reclamelor.

Regulamentul impune și restricții suplimentare asupra utilizării cookie-urilor și a tehnologiilor de urmărire. Acest lucru poate afecta urmărirea comportamentului online al utilizatorilor și profilarea. Cererea de consimțământ de la utilizatori poate crea uneori inconveniente, iar unii utilizatori pot refuza consimțământul, ceea ce poate diminua și mai mult cantitatea și calitatea datelor disponibile.

Cu toate acestea, dacă marketerii respectă regulile privind protecția datelor și asigură transparența, acest lucru poate crește încrederea utilizatorilor, având un impact pozitiv asupra eficacității reclamelor. Cu toate acestea, marketerii vor avea oportunități mai limitate pentru targetarea personalizată.

În cele din urmă, introducerea GDPR-ului reprezintă o provocare pentru publicitatea țintită, dar totodată oferă oportunitatea ca marketerii să întărească încrederea și transparența în rândul utilizatorilor lor. Eficacitatea reclamelor depinde de succesul cu care marketerii se adaptează la aceste noi condiții.